Da min far fylte 70 år, ble vi invitert med på feiring i selveste København. Det ble en fantastisk helg med mye god mat og drikke. Så da passer det jo godt å dele våre anbefalinger her på bloggen. Skal dere til København, bo sentralt, så er det lett å gå til de fleste steder. I bakgatene bak Strøget, ligger det mange koselige torg, med restauranter, uteservering osv. Vi startet helgen med lunsj på café Sorgenfri, en god, gammeldags dansk restaurant med fantastiske smørbrød og danske retter. Dette stedet ligger i en gate ikke langt fra hovedtorget i Strøget, og er en liten, hjemekoselig restaurant i en kjeller, hvor bordene står tett, hvor smørbrødene er høye, hvor akevitt-flasken blir satt på bordet, og latteren sitter løst. Her er det alltid tid for en lille «snaps» omgitt av rødrutede duker, blide servitører og gode samtaler.

Videre spiste vi middag på kvelden på en hyggelig Italiensk restaurant – Vesuvio of Copenhagen, rett ved Rådhusplassen. Her serverte de sprø, Italiensk pizza, nydelig pasta, og andre retter. Faktisk hadde restauranten også glutenfri pasta, noe som passet meg perfekt. Og da kjæreste-kokken fikk en Tiramisu til dessert, sammen med en baylis – da var kvelden reddet for ham.

Frokosten tok vi på en kaffebar i nærheten av hotellet. Vi bodde på hotell Square, rett ved Rådhusplassen, og da var det bare å gå ut på gaten og inn på en kafé. I København vrimler det av Espresso house og andre kaffebarer, og de serverer stort sett økologisk mat, og mat for allergikere. Samt deilig kaffe, te, croissanter og annet lekkert bakverk. Gatelangs i København kan man oppleve alt fra kultur, gamle bygninger, moderne kafeer og handlegater med alt for en hver smak. Litt mosjon må til imellom måltidene – og det får man ved å gå på oppdagelse i byen.

Lørdag formiddag tilbragte jeg og kjæreste-kokken i vakre omgivelser i Tivoil. Det var vår i København, og Tivoil blomstret i all sin prakt. Gartnerne der må være i verdensklasse, for et syn. Tivoil er koselig å besøke, selv for oss som ikke liker G-krefter, men bare vil rusle og kikke, ta en øl, en kaffe, høre på musikk fra scene-opptredener og nyte hverandre.

Men så var det tid for lunsj igjen, og vi skulle møte de andre i familien på Gråbrødretorv, som også ligger i en bakgate til Strøget. Her finner man restauranter og uteservering, men vi havnet på den absolutt danske Peder Oxe. Her var stemningen upåklagelig, servitørene var profesjonelle og kledd i koselige forklær. Maten var helt nydelig, og kjæreste-kokken tok en tur ut på kjøkkenet for å snakke med en «kollega». Vi nøt en god lunsj, med påfølgende vin ute i solen på torvet etterpå.

Etter maten og vinen i sola, gikk vi på sightseeing og var oppe i det runde tårn og så på utsikten, og en tur i kongens park, hvor ungdommen i København var i gang med lørdagens fest. Så var det bare å hvile kroppen litt på hotellet, før vi skulle videre til neste måltid. Denne gangen tok vi turen til Mon Amour, som også lå i en koselig sidegate til Strøget. Det vrimler visst av små restauranter i Køben. Denne var franskinspirert, og minnet litt om café Picasso hjemme i Drammen. Her spiste vi nydelig fransk bondekost, servert på en enkel og rustikk måte, men smakfullt endog. Stemningen var god, og vi koste oss.

På søndag var alle ganske sliten, så det ble en rolig dag på tivoli, for oss «voksne» i hver fall. Ungdommen – de under 40 – kjørte karuseller og fikk oppleve G-krefter, mens vi andre koste oss på kafé og ruslet rundt og var tilskuere. Vi avsluttet dagen med sen lunsj på Grotten restaurant på tivoli, en også typisk dansk restaurant med høye smørdbrød, sild, gravet laks, winersnitzel og hakkebøf. Nydelig mat og god service, og en kelner som husket alt vi bestilte (10 personer) uten å notere.

En helg i København kan absolutt anbefales for matglade. Vi koste oss veldig og kommer gjerne tilbake.