En tur i fjellheimen resulterte i denne blåbærkaken. Turen hadde vi for et par helger siden oppe i Killingskaret på Vegglifjell. Blåbærene var helt på hell, kanskje hadde det vært frost alt, for de var helt sorte i fargen, men ennå store og fulle av deilig smak. Vi vandret rundt i lyngen, litt utenfor stien, det gjør så godt for kroppen å gå sånn å vagge i ulendt terreng. Vi spiste niste og drakk te, sittende bak en stein i le for vinden. Svein har alltid med sekken på tur, med sitteunderlag, termos og det vi trenger for å ha det komfortabelt. Og mens jeg nyter tekoppen min og nista, rusler han rundt med kameraet og knipser bilder. Etter en stund gikk vi videre og jeg måtte tisse…Har lært meg hvordan man gjør sitt fornødende utendørs etter at jeg ble sammen med Svein,,,,men denne dagen var det nokså mye folk i fjellet på grunn av høstferien, så jeg måtte lete litt, for å finne meg et usjenert sted. Og dermed kom jeg over en mengde blåbær, i en skråning, bak en liten fjelltopp. Det krydde av store, flotte blåbær der, og jeg plukket med stor iver og glemte tid og sted fullstendig. Det er en form for aktiv meditasjon å plukke bær. Man blir helt oppslukt og tenker bare på det man gjør. Og ute i naturen er alt stille omkring en – en stillhet som bare blir avbrutt av en og annen lyd i det fjerne, og jeg var omgitt av  lyngen og de blå bæra, som fingrene mine grep etter en etter en, og jeg aner ikke hvor lenge jeg holdt på…Jeg gikk helt inn i meg selv…Mens kjæresten gikk rundt og fotograferte, helt oppslukt av sin meditative aktivitet. Det er fullt mulig å være på tur sammen, og ha hver sine øyeblikk med alenetid, hvor man går opp i det man gjør og henter påfyll. Også er det enda koseligere å finne kjæresten bak neste tue, med hue nedi lyngen og kameralinsa stikkende ut foran seg, for så å gi han et kyss og stolt vise han hvor mye blåbær jeg hadde funnet.

03_10_2015 - 1

Foto: Svein Raste

Det ble en hel pose full, ca. 600 gram, som jeg puttet i fryseren da jeg kom hjem og bestemte meg for å bake kake av. Min tante Eva, har delt en kakeoppskrift med meg på en blåbærkake, som hun har laget ved flere anledninger når familien er samlet. Visstnok fikk hun den opprinnelig fra mamma, så i vår familie, blir de gode nyheten spredt omkring…OG jeg tenkte, oppskriften passer perfekt nå som jeg fant blåbær! Kaka bakes i en liten langpanne, blir saftig og holder seg i flere dager. Dessuten liker jeg å bake kaker med frukt og bær, da blir det søte sunnere og veldig smakfullt, ikke bare søtt, men også litt syrlig og annerledes. Og oppskrifter som deles er kjærlighet som går fra generasjon til generasjon, de skal man ta vare på, de skaper minner. Mat som deles sprer glede. Så bak en kake og del med kjæresten, familie og venner, gjerne med en oppskrift som betyr noe for deg, da blir det nostalgi i hver bit. Og i den forbindelse vil jeg dele et visdomsord fra en av mine forbilder – læreren Thich Nhat Hanh (how to eat):

Having the opportunity to sit With Our Family and friends and Enjoy wonderful Food is something precious, something not everyone has.

Many People in the world are hungry. When I hold a bowl of warm, nutritous Food, I know I am fortunate, and feel compassion for all those who are without friends or Family…

Right at the dinner table , we can cultivate the seeds of compassion that will strengthen Our determination to help hungry and lonely People be nourished.

Oppskrift:

200g smør/melange (evt. blå uten melk ved allergi)

3 dl sukker

4 egg

1 dl melk (ris/soyamelk ved allergi)

4 1/2 dl hvetemel (glutenfritt ved allergi)

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

2 dl frosne blåbær (selvplukket/kjøpebær)

Slik gjør dere:

Ha smør/melange (som har stått framme og blitt romtemperert) i bakebollen, sammen med sukker, og rør dette hvitt i kjøkkenmaskinen. Tilsett ett og ett egg i blandingen, og rør det sammen (la også eggene blir romtemperert – da blir det best resultat). Ha i melk og mel samt bakepulver og vaniljesukker vekselsvis i røren og bland godt. Ha røren over i en smurt langpanne (liten), og fordel røren utover i formen. Strø over blåbær, så det fordeles jevnt. Stek kaken på 175 grader i midten av ovnen i ca. 30-35 minutter. Avkjøl kaken litt, og server med melisdryss over og evt. noen friske blåbær som pynt.

Takk mamma og tante Eva – for en nydelig oppskrift!!!